piątek, 7 marca 2014

siódmy marca

Wracając dziś z wieczornych, cotygodniowych zakupów w pobliskim TESCO, usłyszałem w radiu Tok FM rozmowę nieznanych mi z nazwiska bardzo kulturalnych panów, w której jeden z nich opowiadając o tym, jak był traktowany Witkacy przez ojca, przytoczył taki wierszyk:
Zbyszku, przestań w zębie grzebać,
Zbyszku, nie kręć kulek z chleba,
Zbyszku, nie bierz tyle soli,
Zbyszku, zupę jedz powoli,
Zbyszku, nie rusz tego kwiatka,
Zbyszku, wolno, bo się zatkasz,
Zbyszku, ocet cię zabije,
Zbyszku, nie drap się tak w szyję,
Zbyszku, wyjmij dłoń z kieszeni,
Zbyszku, nie kładź się na ziemi,

Zbyszku, zaraz pęknie szklanka,
Zbyszku, nie graj na organkach,
Zbyszku, nie wchodź na ten taras,
Zbyszku, głowę umyj zaraz,
Zbyszku, nie śmiej się tak głośno,
Zbyszku, zapnij się, bo mroźno,
Zbyszku, nie gwiżdż i nie kichaj,
Zbyszku, spodni nie wypychaj,
Zbyszku, co to? popiół w talerz?
Zbyszku, brzytwą się nie skalecz.


To oczywiście fragment dramatu Konstantego Ildefonsa zatytułowanego " Babcia i Wnuczek". Zastanawiam się czy i ja byłem tak traktowany przez rodziców i grandRodziców. Dlaczego wychowywanie dzieci zazwyczaj kojarzone jest z zakazami? Na pocieszenie dowiedziałem się z tejże audycji o tym, że Witkacy, odpowiadając na pełne zakazów listy ojca, odpisywał na papierze toaletowym, który w tamtych czasach nie występował w rolkach, tylko w arkusikach.

Urządzenie, UZ (Uniwersalny Zasilacz), muszę przeprojektować. Rysuję więc Od Nowa i Inaczej, pełen doświadczeń z Pierwszej Wersji, która co prawda Działa, ale trochę Nie Tak jak oczekiwałem. Nic. Idę rysować dalej.
Następne doniesienia Wkrótce. 

Dopisane 1 czerwca 2021:

W 2019 podróżując wokół Bałtyku spotkałem w jednym z hoteli wspomniany tu papier toaletowy w arkusikach. Jest zdjęcie


 

 

1 komentarz:

  1. Jak miło dowiedzieć się na Waszeci blogu czegoś nowego!:) Przyznaję, że tego dramatu Konstantego nie znałam.
    A to, że Stanisław na takich kartkach pisał do Rodzica, jest kolejnym dowodem świadczącym o jego Nieprzeciętności.

    OdpowiedzUsuń