niedziela, 29 marca 2015

dwudziesty dziewiąty marca

Dziś posunąłem się bardzo z hamulcem. Zgłębiałem zagadnienie średnicy podziałowej w zazębieniach. Niby wiem o tym, że są specjalne wzory, generatory i tablice do projektowania przekładni, ale potrzebowałem mechanizmu bardzo nietypowego i wszystkie obliczenia zrobiłem sam. Na załączonym obrazku widać, że koła zębate są rozłożone na różnych płaszczyznach. Musiałem wymyślić taki rodzaj zazębienia, który sprawi, że wszystkie łańcuszki na małych kołach łańcuchowych będą się poruszały synchronicznie. Wydaje mi się, że dałem radę.
 

9 komentarzy:

  1. Tak. Takie wpisy lubię. Nie powiem, że szczęka mi opadła, ale.......prawie. :) A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale rozumiem, że lubisz. Wpis jest precyzyjny i sformułowany poprawną polszczyzną. Co prawda bez fajerwerków, więc dziwię się Twojej szczęce.

      Usuń
  2. Maszynka jest śliczna. Czy zakres ruchu jest nieograniczony czy ograniczony (jak w hamulcu 1.0, tzw. torpedo)?
    Inż. M.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli chodzi o napęd, czyli dostarczenie maszynce impulsu powodującego zadziałanie, to jest on realizowany tradycyjną klamką umieszczoną tradycyjnie na kierowniku. Jednak inżynierski komentarz zapłodnił mnie do rozważań o możliwości napędu nożnego, bo cóż to za problem umieścić w dolnych partiach roweru zwykły przełącznik bistabilny?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta Inżynierska odpowiedź nie całkiem mi wyjaśnia, jaki jest zakres ruchu. Przypuszczam, że ograniczony na podobieństwo ruchu klamki przy wolancie. Bo tak pomyślałem na widok, że jeśli ograniczony, to zamiast łańcuszków mogłyby być drążki (cięgna sztywne). Zgaduję, że to rozważano i odrzucono.

    OdpowiedzUsuń
  5. W Urządzeniu rusza się, a właściwie może się ruszać, wszystko. Niewidoczny, bo schowany, zabierak łączy dużą segmentową (9 segmentów) tarczę ze szprychami, co powoduje kręcenie jej, ale tylko wtedy, gdy pojazd jedzie. Jeśli teraz unieruchomimy uzębiony pierścień, to wobec nieuchronności ruchu Tarczy, zaczną się kręcić małe koła łańcuchowe. Z łańcuchem są związane dwa rodzaje elementów: Ciężarki i podobnie wyglądające Lekkarki rozmieszczone na "przeciwległych końcach" łańcucha. W pierwszym przybliżeniu było ich po jeden na łańcuch. Na rysunku jest po pięć, ale ich liczba może być dowolna i to już będzie musiało być dobrane doświadczalnie, bo nie chce mi się liczyć, może zresztą zrobię to. Tak będzie bardziej po Inżyniersku. Jeszcze raz. Urządzenie ma dwa stany ustalone, choć kręcące się: albo ciężarki są daleko od osi, albo blisko, co w połączeniu z kręceniem daje efekt piruetu opisywany do znudzenia we wszystkich podręcznikach do Fizyki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam niestety pewien problem ze zrozumieniem, dlaczego ta malownicza konstrukcja nazywa się Hamulcem. Czy są jakieś nieukazane na ilustracji elementy, które zamieniają energię ruchu na jakąś inną postać?
      M.

      Usuń
    2. Urządzenie, widoczną w środku ilustracji dziurką fi 9, osadzone jest na osi rowerowego koła i typową Nakrętką, występującą w każdym rowerze, zmocowane pomiędzy Widelcem i Konusem. Pomiędzy nieruchomą osią i Tarczą jest Łożysko Kulkowe tak, że Tarcza napędzana Zabierakiem połączonym ze szprychami, kręci się w rytm rowerowego Koła. Energię dostarcza Jeździec Stalowego Rumaka pociskając Klamkę, która poprzez Linkę wstrzymuje synchroniczny z Rowerowym Kołem obrót Uzębionego Pierścienia. Zatrzymany Pierścień wywołuje Ruch, obrotowy zresztą, osiemnastu Kół Zębatych, które sprzęgnięte z dziewięcioma Łańcuchami przeganiają i zamieniają ze sobą miejscami Ciężarki z Lekkarkami. Co tu jest do niezrozumienia? Ciężarki są albo blisko osi, albo daleko. Albo Moment Bezwładności jest DUŻY, albo mały. Gdy byłem ostatnio w krakowskim Ogrodzie Doświadczeń, zaznałem osobiście efektu Piruetu. Jest tam obrotowa Ławeczka i załączone hantle. Spróbuj z hantlami na wyciągniętych rękach rozkręcić nieco Ławeczkę i zaraz potem przyciągnąć hantle do piersi. Prędkość ruchu obrotowego niezawodnie wzrośnie. Mnie wzrosła do rzygania. Panie Inżynierze to wszystko kwestia wyboru Układu Odniesienia. Pamiętasz pewno Zadanie o płynącej rzeką łódce i upuszczonej zeń chusteczce?

      Usuń
    3. Panie Kolego Inżynierze,
      To rozumiem. Ale piszesz Acan o zmianie momentu, a do Zahamowania to jeszcze daleko. Rower z obsługą to 80-90 kg, ile tu zdziałają niewielkie Ciężarki, mieszczące się wszak między Widelcem a Konusem?
      Pytanie dodatkowe: czy musiałeś sam sprzątać w tym Ogrodzie?

      Usuń