wtorek, 20 grudnia 2016

dwudziesty grudnia

PDWS5

Dlaczego woda w stanie ciekłym, w odkrytym naczyniu ze swobodnym dostępem do Atmosphery, ma zawsze temperaturę niższą od otaczającego nią powietrza, oprócz wyjątków gdy jest Mróz, a woda płynie? - Ano dlatego, że paruje. Oddaje do Atmosphery miliardy cząstek H2O pod postacią gazu, a to wymaga Energii. Ta Energia nazywa się Ciepłem Parowania. Tę wiedzę posiadłem w Szkole Podstawowej i długo ona drzemała we mnie nieujawniona aż do czasu, gdy będąc Maszynistą na Kolei zapragnąłem w Upalny Dzień napić się prowadząc Pociąg (na przykład 1501 Neptun z Warszawy do Gdyni) zimnej wody. Owijałem szklaną, bo PET wówczas nie było, butelkę z wodą pieluchą, nasączałem pieluchę wodą i czekałem aż woda wychłódnie. Po niedługim czasie napawałem się zimną wodą i Zdumieniem Kolegów Maszynistów. Po jakimś czasie, już w dwudziestym pierwszym wieku, Wymyśliłem sobie taką sytuację: wędrując po Górach, w skwarze lipcowego lub sierpniowego popołudnia, Docieram do Schroniska z pustymi Butelkami, Bukłakami, Manierkami. Marzę o tym by na wyschnięte gardło nalać zimnego, albo chociaż chłodnego Napoju. A tu okazuje się, że w Schronisku akurat Przerwa w dostawie Energii Elektrycznej i wszystkie Lodówki i Szafy Chłodnicze popuszczają Kałuże i wszystkie Napoje są w najlepszym wypadku Letnie. Wymyśliłem więc poręczną Chłodnicę wykorzystując oczywiście zjawisko Parowania Wody wzmagając je Obniżeniem Ciśnienia.  Z powyższego dwa Patenty:
1. Przystawka do butelki.
2. Puszka z chłodzeniem z dwiema Zawleczkami. Jedna powoduje Chłodzenie a druga               otwarcie puszki. 
A Zagadka spytacie. Wystarczy gdy każde z Szanownej Frekwencji zaduma się przez chwilę nad niesamowitą Wodą i powie: dlaczego jej Ciepło Parowania jest tak Duże i Jakie? 

3 komentarze:

  1. Nie mam czasu na dokładne zgłębianie tematu. Zgodzę się, że woda to substancja Niesamowita. Tak mi się coś mikici w pamięci i powiem, że jej duże ciepło parowania jest też zapewne związane z wiązaniami wodorowymi między cząsteczkami. A jakie? - nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
  2. W warunkach ciśnienia atmosferycznego wartość ciepła parowania wody wynosi 2257 kJ/kg.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sytuację w górach sobie pan wymyślił. Gdyby chodził pan po górach, to wiedziałby, że schroniska położone wyżej mają swoje agregaty, a w niektórych po prostu nie ma prądu.

    OdpowiedzUsuń